fredag 9 november 2012

Kola kakor med lite kanel

Förra helgen när jag och barnen kom hem från Gävle så väntade det en liten present på bordet från min man:)
Gissa om jag blev glad, en liten kak stämpel :)
Så då var det ju bara att sätta igång o baka kakor.
Ljuvliga kola kakor med en skvätt kanel,   här kommer receptet:)
100 g smör
1dl strösocker
1msk ljus sirap
1msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2.5 dl vetemjöl

Rör smöret vitt och fluffigt tillsammans med sockret i en bunke (gärna elvisp)
Vispa ner sirap, vaniljsocker och bakpullver (Jag hade även i en skvätt kanel :)
Tillsätt mjölet, lite i taget tills du får en fin kakdeg.

Dela degen i två delar och rulla ut dem till längder, ca 2 cm i diameter.

Flytta försiktigt över dom till en plåt med bakplåtspapper o platta ut den en aning med hjälp av fingrarna.
Grädda i ca 15 min tills de får en fin gyllene färg
Skär genast längderna i sneda bitar o låt dem svalna helt på plåten











Om du har en "stämpel" så fick ja ett tipps från en vän att stämpla efter dom varit i ugnen och det funkade kanon:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar